loading...
shamime behesht
مهندس خالدچوروکه بازدید : 112 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (2)

کم و بیش هر کس که با اصطلاح روشنفکر آشنایی دارد؛ می‌داند که روشنفکر بودن از ویژگی‌های مثبت شخصیتی به شمار می‌رود و فرد روشنفکر با داشتن ویژگی‌هایی از دیگران متمایز می‌گردد. بعضی بر این باورند که باسواد بودن یکی از ملاک‌های روشنفکری است در حالی که الزاماً چنین نیست به قول حافظ:

 قدر مجموعه‌ی گل، مرغ سحر داند و بس     که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست

پس صرف باسواد بودن دلیل روشنفکری نیست؛ اما می‌توان گفت بیشتر روشنفکران از میان قشر تحصیلکرده به پا خاسته‌اند و این منافاتی با وجود روشنفکران در میان جامعه‌ی بی‌سواد ندارد. بنا بر این ذکر برخی از ویژگی‌های اساسی روشنفکران برای شناختن دقیق‌تر آنها ضروری به نظر می‌رسد.

مهمترین ویژگی‌های شخصیتی روشنفکران 

1- روشنفکر کسی است که دارای نگاهی کلی و فراگیر به زندگی است و می‌کوشد تا در زمینه‌های مختلف زندگی علم و آگاهی کسب کند و لازم نیست که در همه زمینه‌ها متخصص شود، بلکه به اندازه‌ی نیاز می‌کوشد تا از تازه‌های علمی اطلاع یابد.

مهندس خالدچوروکه بازدید : 139 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)

كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود.عوارض كار طولانی مدت با كامپیوتر شامل ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن و دردهای گردن و شانه است كه با خستگی شدید عضلات این ناحیه همراه است، دردهای مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهایتاً دردهای پشت و كمر می باشد.

فراموش نکنیدزمانی كه در هنگام كار با كامپیوتر بدن بیش از حد به جلو خم شده باشد . شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نیست و به یاد داشته باشید كه بیشتر دردهای ناحیه گردن و پشت كه هنگام كار با كامپیوتر عارض می شوند به دلیل قرار گیری نادرست بدن روی صندلی و پشت میز است .

مهندس خالدچوروکه بازدید : 103 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (1)

اول بايد دانست که ما انسانها از بسياري از امورات غيبي خبر نداريم، زيرا خداوند آن اخبار را به پيامبرش نفرموده است و آنچه که بر ما واجب است؛اين است که ما بايد به آنها ايمان داشته باشيم و از کنجکاوي بيش از حد خودداري کنيم.

دوما؛در بهشت نظر سوء وجود ندارد و کساني که در آن قرار مي گيرند داراي قلب مريضي نيستند که مرداني بدنبال زناني در بهشت بگردند بلکه بهشت سراي کرامت است و در آن شر و بدي وجود ندارد و شهوت حرامي وجود ندارد.

مهندس خالدچوروکه بازدید : 109 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (1)

عمر دنیا و زمین و انبساط آن (بیگ بنگ) - سیاه چاله ها و ستاره های نوترونی همگی گوشه ای از معجزات قرآن است!

نسبت عمر دنیا به عمر زمین:
سوره ی 50 (ق): آیه ی 38:
"ما آسمان ها و زمین و آنچه در میان آنهاست در شش روز آفریدیم و هیچ گونه رنج و سختی ای به ما نرسید"
سوره ی 41 (فصلت): آیه ی 9:
"بگو: آیا شما به آن كس كه زمین را در دو روز آفرید كافر هستید و برای او همانندهایی قرار می دهید؟ او پروردگار جهانیان است!"
امروزه دانشمندان با توجه به شواهد موجود عمر زمین را 4.5 میلیارد سال پیش بینی می كنند.
این در حالی است كه عمر دنیا 13.5 میلیارد سال برآورد شده است.
در قرآن آمده كه زمین در دو روز و دنیا در شش روز خلق شد. (عمر دنیا 3 برابر عمر زمین است).
اگر این موضوع را با شواهد عینی امروز مقایسه كنیم هیچ كمبودی دیده نمی شود!

مهندس خالدچوروکه بازدید : 113 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (0)

طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدء و معاد می اندازد دارای اثر بازدارندگی از فحشاء و منکر است .

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:"ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر "

نماز انسان را از زشتیها و منکرات باز می دارد ...

 

مهندس خالدچوروکه بازدید : 133 سه شنبه 26 شهریور 1392 نظرات (0)

از زمان یونان باستان تا قرون وسطی , سرعت نور نامحدود فرض می شد. در قرن 11 یک دانشمند عربی اظهار کرد که نور در سرعت محدود سیر می کند. در سال 1600 گالیله این سرعت را آزمایش کرد اما او تنها به این نکته بسنده کرد که سرعت نور فوق العاده بالاست. اما رومر(Romer) اولین کسی بود که در سال 1676 با مطالعه گرفتگی ماه های برجیس سرعت نور را اندازه گرفت. پژوهشگران متعددی بطور مستقیم سرعت انتشار نور را اندازه گرفته اند. دقیق ترین اندازه گیری سرعت نور که آنرا با حرف اختصاری C در خلا نشان می دهند, با استفاده از لیزر (Laser)بوده که در سال 1972 بوسیله اوانسون(Evanson)  و همکارن او در مؤسسه ملی استاندارد امریکا انجام شده و نتیجه آن 299792.45692  متر بر ثانیه بود.

مهندس خالدچوروکه بازدید : 106 سه شنبه 26 شهریور 1392 نظرات (0)

 همین عامل باعث باهوش‌تر شدن آنها می‌شود.
به این ترتیب این عقیده قدیمی که گفته می‌شد زنان در هنگام بارداری و بعد از تولد فرزندشان کم‌هوش‌تر می‌شوند، به‌طور کامل رد می‌شود؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد در این دوران میزان مواد خاکستری مغز زنان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش هلث دی

مهندس خالدچوروکه بازدید : 67 سه شنبه 26 شهریور 1392 نظرات (0)

نتایج یک پژوهش جدید در ایالات متحده حاکی از آن است که زیاد موسیقی گوش کردن احتمال ابتلا به افسردگی را 8 برابر می‌كند و ممكن است این موضوع عامل افسردگی در بزرگسالان باشد.

به گزارش "شهر"، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبرگ دریافته‌اند که احتمال ابتلای افراد بزرگسال به بیماری افسردگی، بین افرادی که وقت بیشتری را صرف موسیقی گوش کردن می‌کنند، بیشتر است، در حالی كه احتمال افسردگی جوانانی

 که بیشتر کتاب می‌خوانند به مراتب کمتر است

مهندس خالدچوروکه بازدید : 45 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)

وسیله ی اول: خود را به استفاده از کلمات محبت آمیز و مثبت مانند دعاهای خوب و کلمات حاوی تعریف وتمجید عادت بده،  به همسرت بگو اگر بار دیگر زمان به عقب بر می گشت باز هم با کسی غیر از تو ازدواج نمی کردم.

صحبت عاشقانه زن را تحریک می کند، همان چیزی که بسیاری از دزدان با آن توانسته اند، قلعه ها و حصارهای بلند را به تصرّف خویش در آورند و محتویات آنها را بدزدند. کلمات زیبا قلب زن را تکان می دهد، پس تو گوینده ی چنین کلماتی باش قبل از اینکه آنها را از دیگران بشنوی.

مهندس خالدچوروکه بازدید : 37 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)

هارولدبور از دانشگاه ییل برای اولین بار با انجام یک آزمایش ساده، به وجود میدان مغناطیسی در اطراف موجود زنده پی برد.

او با توجه به یک مولد الکتریکی که در آهنربا در داخل سیم پیچ دوران می کند و جریان تولید میکند، سمندری را در یک ظرف آب نمک قرار داد و ظرف را به دور سمندر چرخاند. الکترودهایی که در این ظرف وجود داشتند و به یک گالوانومتر حساس متصل شده بودند، یک جریان متناوب را نشان می دادند. زمانی که بور این آزمایش را بدون سمندر انجام داد،گالوانومتر هیچ جریانی را نشان نداد. این بدان معنا بود که در اطراف موجود زنده میدانی وجود دارد که خاصیت مغناطیسی هم دارد. بور این وسیله را بر روی دانشجویان داوطلب خود امتحان کرد و مشاهده نمود که این میدان در بدن انسان هم وجود دارد وکاملا تابع رویدادهای اساسی زیست شناختی بدن است. او این میدان را حیاتی نامید چون هرگاه حیات از بین برود،میدان حیاتی هم از بین میرود. به گونه های که یک سمندر مرده که در دستگاه بود هیچ پتانسیلی به وجود نمی آورد.

 

مهندس خالدچوروکه بازدید : 123 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)

شهرستان بوکان شهرستان بوکان شهرستان بوکان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ایران است. شهرستان بوکان در منطقه تقریباً کوهستانی و معتدل قرار گرفته که از جهت شمال به شهرستان میاندوآب و از جنوب به شهرستان سقز و از شرق به شهرستان شاهین‌دژ و از غرب با شهرستان مهاباد همسایه‌است. 

مرکز این شهرستان شهر بوکان است. جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۰۲٬۶۳۷ نفر بوده‌است که از این تعداد ۱۰۱٬۴۳۳ نفر آنان مرد و ۱۰۱۲۰۴ نفر آنان زن بوده‌اند.

پیشینه این شهرستان در حدود ۳۰۰۰ سال قبل تحت نام ایزیرتو پایتخت تمدن ماننایی بوده‌است.

آثار این تمدن بسیار هنرمند قابل توجه بوده و نمونه‌هایی از آثار به تاراج رفته اش در موزه‌های جهان از قبیل موزه توکیو و موزه ارومیه دیده می‌شود.

این تمدن در مناطق کردنشین شمالغربی ایران سکنی داشته‌اند. وجه بارز هنر ماننایی ظرافت و زیبایی وصف ناپذیر آن است که در تمدنهای معاصر آنها کم نظیر است.هنر معروف آنها ساخت آجرهای لعابدار بوده‌است. آجرهای با طرحهای رنگین که طرح آنها پس از گذشت حدود ۳۰۰۰ سال تقریبا" سالم باقی مانده‌اند. نمونه بسیار زیبایی از این آجرها در موزه شرق کهن توکیو یافت می‌شود. نام شهر شهر بوکان در سال ۱۳۳۰ خورشیدی. روایات زیادی در مورد ریشه نام این شهر وجود دارد از مشهورترین آنها این است که در قدیم مردم این شهر در هنگام مراسم عروسی به چشمه آب بزرگ و مشهور این شهر که کردها آن را «حه‌وزه گه‌وره» (Hewze Gewre) به معنی «آبگیر بزرگ» می‌نامند، (و این چشمه‌ به‌ صورت چشمه‌ای جوشان است که آب آن از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود؛) می‌آمدند و از آنجا که به کردی واژه «بوک»، به معنی عروس است این منطقه را که بعدها به شهر تبدیل شد «بوکان» (جمع بوک = عروس‌ها) نامیدند. اما این نظریه تنها در صورتی درست است که ما این اسم را با لهجه فارسی تلفظ کنیم یعنی «بوکان Bookan»، این در حالی است که ساکنین این شهر و همه‌ی مردم کردزبان آن را بصورت «بوکان Bokan» ادا می‌نمایند. در نظریه‌ای دیگر، گفته می‌شود که به هنگام حمله سپاه مغول به این مناطق، یکی از فرماندهان سپاه چنگیز، نام خود (بوکان) را بر روی این روستای کوچک (در آن زمان) نهاد. گفته می‌شود کوهی در مغولستان به نام بوکان وجود دارد که از همین فرمانده چشمه می‌گیرد. نظریه‌ دیگر در مورد وجه‌ تسمیه شهر چنین است: شهر بوکان به دور چشمه‌ بزرگ حه‌وزه‌ گه‌وره‌ شکل گرفته‌است و به چنین چشمه‌هایی در زبان کُردی «کانی Kani» گفته می‌شود. همچنین واژه «بو Bo» در زبان کردی کاربردهای مختلفی دارد که اغلب در شکل ترکیبی به‌ کار برده می‌شود؛ مانند بو کوی؟(کجا؟) اما چگونگی ترکیب این کلمات و شکل گیری واژه بوکان بر اساس این نظریه چنین است: در زمانهای قدیم هنگامیکه زنان قصد شستن وسایل خانه را داشتند آنها را با خود برداشته و به سمت رود یا چشمه‌ای در نزدیکی محل اقامتشان بوده می‌بردند و در آنجا کارشان را انجام می‌دادند. به همین ترتیب اهالی ساکن اطراف بوکان، جهت شستن و نظافت ظروف و وسایل خود به طرف این کانی یا حوض می‌رفتند و هنگامی که کسی سراغ نفری را که جهت انجام این امور به «کانی» رفته بود، می‌گرفت، نزدیکان وی در پاسخ می‌گفتند: «او به کانی رفته‌است» و به زبان کردی «چوه بوکانی» یعنی به «چشمه‌» رفته‌است. بدین ترتیب واژه «بوکانی» به افرادی گفته می‌شد که رفت و آمد زیادی را به «کانی» مزبور انجام می‌دادند و سپس کم کم در آنجا ساکن شدند. امروز حوض گوره (حه‌وزه گه‌وره)، در مرکز شهر واقع است و با آب گوارا و بی پایان خود آب نیمی از شهر را تأمین می‌کند. و نزد اهالی شهر از نوعی دلبستگی و جایگاه خاصی برخوردار است.

مهندس خالدچوروکه بازدید : 67 یکشنبه 09 تیر 1392 نظرات (2)

سمیناری که در دانشگاه شیکاگو در زمینه مورفولوژی تکاملی برگزار شد، دانشمند برجسته‌، دکتر پاترسون‌، سؤال ساده‌ای مطرح کرد: آیا در اینجا کسی هست که بتواند در مورد تکامل‌، نکته‌ای قطعی و ثابت‌شده را عنوان کند؟ سکوتی طولانی بر فضای تالار حکمفرما شد. سرانجام شخصی از گوشه‌ای گفت‌: من یک چیز را با قطع و یقین می‌دانم‌: اینکه تکامل را نباید در مدارس تدریس کرد ! با اینکه بسیاری از مردم عادی بر این باورند که تکامل پدیده‌ای علمی و اثبات‌شده می‌باشد، واقعیت این است که بعد از گذشت 150 سال‌، تکامل فرضیه‌ای است اثبات‌نشده و بدون سندیت‌. در واقع باید گفت که قرائن و شواهد بسیاری‌ تکامل را رد می‌کنند. فرضیه تکامل که نخستین بار توسط چارلز داروین در کتابش به‌نام "اصل انواع‌" مطرح شد، این نظر را پیش می‌نهد که موجودات زنده از اَشکال ساده نظیر باکتری‌، به اَشکال پیچیده‌تر نظیر انسان تکامل یافته‌اند. این تحول و تکامل زاییده تصادف بوده است‌؛ نخستین مولکول نیز در اثر تصادم اتم‌ها در یک ملغمه ابتدایی به‌وجود آمده است‌. نتیجه این امر پیدایی موجودات زنده بوده است‌.

درباره ما
Profile Pic
سایت اسلامی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 348
  • بازدید کلی : 4,311